نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد - بانک کشاورزی
2 استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده
زمینه: منظور از اصطلاح "اخلاق در اقتصاد"، در واقع تفسیر و برداشتی از علم اقتصاد و موضوعات مورد مطالعه آن است که وجه اخلاقی را نیز برای تبیین بهتر و واقع بینانهتر رفتارهای اقتصادی در نظر میگیرد.
روش: با استفاده از مطالعه موردی (تولیدکنندگان مرکبات) و روشهای کمی خاص، کاهش منفعت بلندمدت تولیدکننده را در صورت عدم رعایت اخلاق در تولید با استناد به بحثهای نظری تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.
یافتهها: عدم رعایت اخلاق توسط تولیدکننده سبب کاهش منفعت او در بلندمدت شده و بینش اقتصادی او نسبت به منفعت بلندمدت، به دور از هرگونه توصیه یا دستور اخلاقی وی را ملزم به رعایت اخلاق در کنشهای اقتصادی خواهد کرد.
نتایج: رعایت اخلاق بر منفعت بلندمدت تولیدکننده تأثیر معنیدار دارد. باور و بینش معطوف به منفعت (اخلاق منفعت بنیان) در کنشگران یا عاملین اقتصادی، بهترین روش برای الزام ملاحظات اخلاقی در اقتصاد و افزایش منفعت میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
in Economics Approach An Analysis of Producer's Benefit in the Framework of Ethics
نویسندگان [English]
1
2
3
چکیده [English]
Background: Ethics in economics means an interpretation of economics and economic issues that concerns moral dimension for realistic explanation of economic behaviors.
Method: Focusing on the case study of citrus producers, we, analyze benefit reduction of producers when they act immorally and use a descriptive and certain quantitative method, in this approach.
Results: The immoral action by producers leads to reduction of their benefits in long-run. Economic insight with regard to long-run benefit, will bind producers to act morally, whether there is a moral prescription or not.
Conclusion: Acting moral will benefit to producers. Benefit-base insight (Utilitarian ethics) in economic agents is the best way for considering ethics in economics and benefit increasing.