نویسنده
دانشجوی دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش و تاثیر مؤلفههای آموزش و پژوهش در توسعه اقتصاد اسلامی در ایران از دیدگاه کارشناسان اقتصادی میباشد. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی و پژوهشگران اقتصاد در دانشگاهها و مراکز پژوهشی در ایران میباشد که جمعاً 2648 نفر در سال تحصیلی 89-88 بودند. در تعیین حجم نمونه از فرمول کرجسی و مورگان استفاده گردید که بر این اساس تعداد نمونه 336 نفر به روش طبقهای منظم و به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 41 سوال بسته پاسخ با طیف لیکرت در سه محور تنظیم گردید. ضریب پایائی در مطالعه مقدماتی از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل 949/0 محاسبه شد و روایی پرسشنامه از طریق ارائه نظرات اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی سنجش گردید. تجزیه تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. در بخش آمار توصیفی از میانگین، واریانس و در بخش استنباطی از روش تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. مولفههای اثرگذار در گویههای سه محور «آموزشهای عمومی»، «آموزشهای تخصصی» و «روش پژوهش» مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای تحقیق از بین سه مولفه مورد بررسی، «برگزاری کارگاههای آموزشی فقه معاملات و اخلاق بازار قبل از صدور مجوز فعالیت اقتصادی»، «برگزاری دورههای آموزشی مشترک با سایر مراکز پژوهشی در جهان»، «توسعه رشتههای تلفیقی حوزه و دانشگاه»، «تدوین و تالیف کتاب روش تحقیق در اقتصاد اسلامی» و «برگزاری کنفرانسها و همایشها در حوزه اقتصاد اسلامی» به ترتیب در هر محور دارای بیشترین میانگین بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Pathology of Education and Research Factors in the Islamic Economics in Iran
نویسنده [English]
چکیده [English]
The purpose of this research is surveying the pathology of education and research in
Islamic Economics in Iran. The method of research is survey-applied approach and
the population comprises all post-graduate, M.A, PhD students and researchers in
Economics; totally 2648 in 2009 .For stratified random sampling, 336 people were
selected. The researcher-made questionnaire is the instrument of gathering data
which contains 41 closed questions in 1-5 Leichardt scale in 3 criteria for
developing Islamic Economics. Stability in pre-test was calculated with 0.949
Cronb-ach\'s alpha coefficient and reliability was done according to the opinion of
experts in Islamic Economics. The findings were analyzed in two sections;
descriptive and inferential. Multivariable Analysis of Variance (MANOVA) was
used in inferential analysis. According to the results, from 41 items in 3 criteria
(public education, specialized education and research method) for Islamic
Economics, “Holding educational workshops in Islamic transactions before
economic activity permission”, “Developing mixed-fields in Islamic studies and
Economics”, “Publishing Methodology in Islamic Economics” and “Holding
national conferences on Islamic Economics” had the most average in analysis . In
P<0.05 were a meaning difference between 3 criteria for Islamic Economics by
sexuality and degrees.
کلیدواژهها [English]