نقش دینداری در سواد مالی و تاثیر آن بر رضایت مالی و ناامیدی دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت آموزشی ،گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران

10.30497/ies.2024.246497.2225

چکیده

هدف پژوهش حاضر ایجاد سازه هایی برای تعیین اعتبار و پایایی سواد مالی اسلامی و عوامل تعیین کننده آن مانند نا‌امیدی، دینداری و رضایت مالی است. توسعه ساختارهای معتبر برای سواد مالی اسلامی حائز اهمیت است، زیرا بیشتر تحقیقات معاصر بر سواد مالی متعارف متمرکز است که شامل عناصری است که با اصول مالی اسلامی ناسازگار است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه ساختاریافته بین 200 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زنجان جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج تنها هفت مورد نشانگر قابلیت اطمینان در سازه IFL است و بیشترین واریانس مربوط به نا‌امیدی و به دنبال آن دینداری و رضایت مالی است. مطالعه حاضر ساختارهای معتبری را برای ارزیابی IFL در بین دانشجویان ارائه می‌کند که به محققان آینده اجازه می‌دهد دانش خود را در این زمینه گسترش دهند.

کلیدواژه‌ها: سواد مالی اسلامی، دانشجویان، ناامیدی، دینداری، رضایت مالی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of religiosity in financial literacy and its effect on financial satisfaction and hopelessness of pre-service teachers

نویسندگان [English]

  • Abbas Ramezani 1
  • Anita Omidinia 2
  • Ladan Hajianvari 3

1 َAssistant Professor of Educational Management, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran.

2 MA student of Human Resource Development, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Zanjan, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to establish frameworks for assessing the validity and reliability of Islamic financial literacy, as well as its influencing elements including hopelessness, religiosity, and financial satisfaction. Establishing reliable constructs for Islamic financial literacy is vital, especially since the majority of current research centers around conventional financial literacy that may not be in line with Islamic financial principles. The collection of data for this study involved the distribution of a structured questionnaire to 200 students enrolled at Farhangian University of Zanjan. An exploratory factor analysis was conducted on the data using SPSS software. The reliability of the IFL construct is demonstrated by the results of just seven items. Among these, the highest variance is observed in hopelessness, followed by despair and financial satisfaction. The current research offers reliable frameworks for evaluating IFL in college students, enabling upcoming researchers to enhance their understanding in this field.

Keywords: Islamic financial literacy, students, hopelessness, religiosity, financial satisfaction

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic financial literacy
  • students
  • hopelessness
  • religiosity
  • financial satisfaction

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار برخط از تاریخ 08 آبان 1403