A Criticism of Basing Islamic Economics on Two Dimensional Utility Theory, an Introduction to Islamic Duty Based Morality

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Some Islamic economists often in facing with the utility theory of neoclassical economics insert Islamic components such as Infaq, Waqf, khoums, Zakat and so on in the original utility function. It seems that this incomplete, superficial and eclectic innovation of Islamic economists is due to methodological weaknesses of the Islamic economics. These Islamic economists often explain and justify it philosophically by hedonistic interpretation of Islamic morality and without paying attention to hidden axioms and moral values of two Dimensional utility theory. In this way it seems problematic. In this paper we are going to explain the problems and contradictions of two dimensional utility theory from the Islamic point of view. In review of such the contradictions it will be tried to introduce "Islamic duty- based morality" as moral foundation of Islamic economics. According to Islamic teachings it seems that this moral theory as a behavioural principle of a Muslim is better than two- dimensional utility theory.

Keywords

قرآن کریم
نهج‏البلاغه
ابن بابویه، محمد بن على (1362)، الخصال، تهران: کتابچی، چاپ اول.
ابن بابویه، محمد بن على (1413ق)، من لا یحضره الفقیه، قم: مؤسسه نشر اسلامی، چاپ دوم.
ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏ (1363‏)، تحف العقول‏، قم: جامعه مدرسین‏.
تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد (1366)، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول.
جابری، علی (1391)، «مطلوبیت‏گرایی الهیاتی بررسی ارزش‏های سازگار با مطلوبیت‏گرایی»، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره 6، صص 168-145.
حسینی، سید‌رضا (1382)، «مفروضات نظریه رفتار مصرف‏کننده در اقتصاد اسلامی»، اقتصاد اسلامی، شماره 9، صص 50-27.
طوسى، محمد بن الحسن (1414ق)، الأمالی (طوسی)، قم: دارالتغافه، چاپ اول.
عزتی، مرتضی (1382)، «اثر ایمان مذهبی بر رفتار مصرف‏کننده»، اقتصاد اسلامی، شماره 11، صص 34-11.  
کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: الاسلامیه، چاپ چهارم.
مصباح یزدی، محمدتقی (1377)، اخلاق در قرآن، همکاری محمدحسین اسکندری، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره)، 3 جلد.
مصباح‌یزدی، محمد‌تقی (1382)، «لذت و سعادت از دیدگاه قرآن کریم»، کوثر، شماره 10، صص 24-13.
مصباح‌یزدی، محمدتقی (1386)، نظریه سیاسى اسلام، همکاری کریم سبحانى، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی(ره).
مصباح‌یزدی، محمدتقی و احمدحسین شریفی (1393)، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینی(ره).
میرمعزی، سید‌حسین (1386)، «روش فلسفه علم اقتصاد اسلامی»، اقتصاد اسلامی، شماره 27، صص 66-45.
ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى‏ (1410 ق)، مجموعة ورّام‏، قم‏: مکتبه فقیه‏، 2 جلد.
یوسفی، احمدعلی (1389)، «انسان‌شناسی و رفتار مصرفی»، کوثر معارف، شماره 13، صص 82-53.
Bentham, J. (1996). The Collected Works of Jeremy Bentham: An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. Clarendon Press.
Edgeworth, F. Y. (1879). The Hedonical Calculus. Mind, 4(15), 394-408.
Hausman, D. M., & McPherson, M. S. (2006). Economic Analysis, Moral Philosophy and Public Policy. Cambridge University Press.
Zafirovski, M. (2008). Classical and Neoclassical Conceptions of Rationality-Findings of an Exploratory Survey. The Journal of Sociol-Economics, 37(2), 789-820.